2020.06.12
子どもたちの様子 HOPPA世田谷経堂
【プログラミング】ダニー先生からのメッセージ&子どもたちの成長を紹介!

HOPPA世田谷経堂では、プログラミング教育を取り入れて、はや半年が過ぎようとしています。

さて、突然ですが、問題です。プログラミング教育の「ねらい」は何だと思いますか?

HOPPA世田谷経堂でEnglishTime&プログラミングレッスンを担当しているネイティブスタッフのダニー先生に聞きました!!

≪ダニー先生からのメッセージ!≫

Digital technology is a big part of many kids’ lives, as they are surrounded by smart phones, video games, video entertainment, websites, and even robots. Like learning about biology and chemistry, it is important for kids to understand the building blocks of an integral part of their life.

They need to realize that what happens when they use technology is not magic, and they themselves can create programs that can be useful. 

Our curriculum is carefully constructed to enable kids to unlock certain parts of their brains to use skills such as, computational thinking, logical thinking, algorithmic thinking, problem solving, anticipate and avoid problems, group and solo work skills, efficiency, planning, perseverance and so much more!!!

生物や化学を学ぶことと同じで、生活に不可欠なデジタルテクノロジーがどのようにできているかを理解することはとても大切です。HOPPAのカリキュラムは、子どもたちが、デジタルテクノロジーは魔法ではなく、自分たちにも作ることができるものだと感じられるように、コンピュータの考え方・論理的思考・アルゴリズム思考・課題解決・問題の予測と回避・グループや個人での作業の仕方・効率・計画・忍耐など、様々な力を使いながら取り組むことができるように工夫されています!

≪子どもたちの素晴らしい成長もお伝えします!≫

ダニー先生とノラ先生からのレポートです!!

Here is a taste of what each class has been up to here at HOPPA Setagaya Kyodo since April!!

Capella(3歳児)

This school year we introduced Venn diagrams to Capella class. A Venn diagram shows the relationship between a set of different items as a visual aid. Using Venn diagrams allows children to sort data into two circles which overlap in the middle.

Each circle follows a certain rule, so all the items placed in the overlapping part (the middle, as we defined it for the children) follow both rules. Venn diagrams are great to stimulate logical thinking and problem solving, as the children learn to identify characteristics of items, classify them according to their common attributes and even find of some of the items can be part of both categories at the same time!

カペラクラスでは「ベン図」を使ったレッスンを行いました。「ベン図」は「物の分け方」を視覚的に示すためのもの。「ベン図」は論理的思考や課題解決力を刺激するのに最適です。子どもたちは物の特徴に注目しながら分類して、共通の特徴を持つものを見つけることができていましたよ!

Vega(4歳児)

Just like Capella class we also introduced Venn diagrams to Vega class in order to spark their logical and problem solving skills. Due to the difference in age and ability to Capella, Vega was given more challenging sets of items to sort and was given 4 sets to work with independently.

These included“Flying/Vehicles” “Red/Food” “Pairs/Eating-Utensils” and “Round/Instruments”. Vega was then challenged to notice items in each set that did not fit into any of the Venn diagram circles and place them outside of the circle.

ベガクラスでもカペラクラスと同じく「ベン図」を使ったレッスンに取り組みました。ベガクラスではより難しい問題にチャレンジしました。例えば「飛ぶもの/乗り物」「赤いもの/食べ物」「ペアで使うもの/食器」「丸いもの/楽器」といった条件に合わせて分類しました。

子どもたちは、どちらの条件にも当てはまらない物があることにも気付いていました。

Vega was also given the task of sorting algorithms. Understanding the process of building an algorithm helps them build a strong foundation in logical thinking and problem solving. Algorithmic thinking in Children develops the cross-disciplinary skills to generate creative, original solutions to a wide array of problems. 

Vega was told to work as a team to sort the order of 3 algorithms “Going to the Toilet” “Going Shopping” and “Earthquake Evacuation” each task progressively got more challenging, with the first consisting of 5 steps and then eventually increasing to 7 steps.

The children noticed that if the order of an algorithm is incorrect, the main goal cannot be achieved.

ベガクラスでは「生活の中のアルゴリズム」のレッスンも行いました。日常生活のいろんな行動を、正しく並び替えるレッスンです。「アルゴリズム思考」は、論理的思考や課題解決の強力な基礎になりますし、子どもたちが様々な問題を解決する上で、独創的なアイデアを生み出す技術につながります。

みんなで協力しながら「トイレに行く」「買い物に行く」「避難訓練」の3つのレッスンに取り組みました!徐々に難しくなる問題にチャレンジしながら、「順番の大切さ」に気づくことができました。

Sirius(5歳児)

Sirius being the oldest class was given more challenging tasks. Learning to program in early years is essential, but itshould also be fun, playful and age-appropriate, so Sirius had the wonderful opportunity to use a very special robot named Cubetto, to help develop their programming skills.

Cubetto, is a cube-shaped robot that is programmed by adding colored blocks to a control board. Each block corresponds to a different movement.

最上級生のシリウスクラスでは、より挑戦的なレッスンにチャレンジ!子どもの時からプログラミングを学ぶことは大切ですが、楽しく、遊び心があり、子どもにふさわしいものである必要があります。そこで、シリウスクラスではプログラミングロボット「キュベット」を使用したレッスンを実施しています。

Green (Go Straight) Red (Turn Right) Yellow (Turn Left) the kids were all told various stories that gave them an imaginative aspect to help them reach the goal.

Cubetto went on many adventures such as “Swimming, Mountain Climbing, Collecting Autumn leaves and even visiting his friends “Yoshiho” and “Rio” around the map!!!!

The children had to visualize their own routes and plan accordingly on their very own Plan Sheets!

「緑→まっすぐ進む」「赤→右に回転」「黄→左に回転」といった命令ができるブロックをボードに入れて、ロボットの動きをプログラムします。子どもたちはいろんなお話しを聞いて、想像力を働かせながら、キュベットを動かすルートを考え、計画を立てていました!

ダニー先生の質問に子どもたちは英語で答えています!

ダニー先生: “How can Cubetto get to the mountain?”

子どもたち:“Go straight four times, turn left and go straight 2 more times” replied the students.

ダニー先生:“What colors do we need?” 

子どもたち:“We need Green and Yellow” replied the students.

最後に、ダニー先生とノラ先生より

Thank you everyone, we can’t wait to update you again with all our programming content in the near future, so watch this space!

Danny Sensei + Nora Sensei –

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